Képes-e megújulni a magyar bor?


2010. december 14., 14:20


Sokan álmodnak arról, hogy újra világhírűek lesznek a magyar borok, de a valóságban ez korántsem egyszerű. A magyar borok jó hírének feltámasztása a borászkodásból és szőlőtermesztésből tisztességesen megélni képes emberek sorsán is múlik.
Képes-e megújulni a magyar bor?
 
Hiába trendi ma előkelő és drága borvacsorákra és -fesztiválokra járni, az efféle mulatságokon részt vevő emberek közül csak kevesekben ötlik fel, hogy egy-egy jól sikerült évjárat mögött egyébként a szőlővidékeket mélyen sújtó egzisztenciális és szellemi válság húzódik meg. Hiába dolgozik minden borvidéken egy-két tucatnyi zseniális borász, ha a többség még mindig tisztázatlan eredetű borokkal tapossa laposra a magyar bor hírnevét.
Szimbolikusnak is tekinthető, hogy az új bor ünnepén, Márton napján (november 11-én) tartotta harmadik ülését az Országgyűlés Szőlészeti és Borászati Albizottsága. Tiffán Zsolt, fideszes országgyűlési képviselő az albizottság elnöke, a neves villányi borászcsalád tagja, az ülés megnyitásakor előrebocsátotta, a magyar bor több, mint puszta élelmiszeripari cikk. A politikussá lett borász szerint intenzív lesz a bizottsági munka, s állítja, meg fogják oldani a borász szakmát megosztó problémákat, és új pályára fogják állítani a magyar borászatot.
Borpróféciák
 
Akadnak azért kevésbé derűlátó szakemberek is. Egyrészt, ma már bizton állítható, hogy a 2010-es szüret eléggé rosszra sikeredett. Másrészt viszont Jásdi István csopaki borász szerint – amint azt éles hangú hozzászólásában megfogalmazta – a rossz évjárat miatt kiszáradhatnak a piacok, ami kifejezetten kedvez a hamisítóknak. Ha pedig az állami szervek nem iparkodnak a minőségi termelők mellé állva szigorítani az ellenőrzéseket, akkor a helyzet – Jásdi szerint legalábbis – katasztrofálissá válhat.
A Kasszandra jóslatban lehet némi igazság. Horváth Csaba, a Hegyközségek Nemzeti Tanácsának főtitkára rámutatott, hogy 2007-ben mintegy ezerkétszáz kamionnyi borral nem tudott elszámolni az ágazat, s a helyzetet tovább bonyolítja, hogy lényegében ismeretlen a hazai egy főre jutó tényleges borfogyasztás mennyisége.
Nemcsak a hamisítók miatt aggódhatnak a jó borok kedvelői. Szepsy István tokaji sztárborász szerint bár sikerágazatként könyvelik el sokan a borászatot, az ültetvények kritikán aluli állapotban vannak, gyakorlatilag nincs bormarketing, és a pénzügyi tőkék sem fordulnak mostanság termőre. Ez viszont gátolja a technológiai fejlődést. Az is gondokat okoz, hogy a létező szocializmus idején kiváló dűlőket nyilvánítottak természetvédelmi területté, Szepsy szerint ezt a luxust a leggazdagabb országok sem engedhetik meg maguknak. A tisztességes jövedelemhez a tokaji termelő szerint a vállalkozásokat olyan mértékben kellene támogatni, hogy azok megemelhessék a jelenleg arcpirítóan alacsony béreket. Ezzel viszont a leszakadó rétegeket közmunka helyett értelmes tevékenységbe lehetne bevonni.
A bizottság ülésén részt vett Demeter Ervin fideszes országgyűlési képviselő, aki hozzászólásában a hegyközségi rendszerben uralkodó balkáni állapotok megszüntetésének szükségességére hívta fel a figyelmet. Kérdés, valóság lesz-e a mondott malaszt. Beszédes ugyanis annak ténye, hogy a bizottsági elnök Tiffán Zsolton kívül csupán egy másik tag, a szocialista Ficsor Ádám jelent meg az ülésen – miközben a magyar borászat színe-java képviseltette magát azon.

Felkapták a vizet
Az azóta megtartott további két ülésen is számos neves borász a tiszteletét tette. Amint azt többen kifejtették, komoly zavart okoz a rendszerben az unió határain belüli szállítás, s az, hogy a nem importnak számító olcsó olasz és spanyol borok ellenõrizetlenül kerülnek be az országba, és sok esetben - nyilván illegálisan, de - magyar borként kerülnek forgalomba. Horváth Csaba, a Hegyközségek Nemzeti Tanácsának fõtitkára például azon kapta fel a vizet, hogy - mint mondta - „ezeket a borokat nem az olaszok küldik a nyakunkra, hanem magyar borászati vállalkozások hozzák be, miközben bejelentési kötelezettségüknek sem tesznek eleget. Mi több 1989 óta nincs hivatalos belkereskedelmi statisztika, így nincs adat a belföldön mozgó borokról.” Feldmann Zsolt helyettes államtitkár azzal próbálta hűteni a kedélyeket, hogy elmondta, szerinte az uniós szabályok lehetõvé teszik az átláthatóságot. 
Nagyobb szerepet szánnának a Vám- és Pénzügyőrségnek is - a hatóság szigorúbb ellenőrzésében bíznak sokan. Ezzel kapcsolatban Tiffán Zsolt a december 8-ai ülésen elmondta, tudomása szerint külföldi eszközöket kell jelen pillanatban igénybe venni az ellenőrzéskor. Az információáramlás korábbi akadozására utal, hogy az ülésen jelen lévő Arnold Mihály, a VPOP parancsnoka csípőből cáfolta az információt, igaz, azt ő is elismerte, hogy hiába van a VPOP-nak van alkalmas készüléke, azt jelenleg nem használják. Ilyen háttérkörülmények között kellene a december elején létrejött Bormarketing Bizottságnak hatékonyan mûködnie. A testület - Simon Péter, az Agrármarketing Centrum igazgatójának tájékoztatása szerint - ezen a héten állít össze egy akciótervet a magyar bor népszerűsítésére. 
Tallián Hedvig
Winelovers borok az olvasás mellé